header-ua

Національний інформаційний центр
академічної мобільності
ENIC UKRAINE

Путь на сайте

ПОЧАТКОВА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

Початкова середня освіта – це старт в інтелектуальному, фізичному та соціальному розвитку дитини. Саме в початковій школі діти здобувають перший досвід – вміння навчатися, культури поведінки тощо.

Тривалість. В Україні здобування початкової освіти займає 4 роки. До нього допускаютсья діти, яким до 1 вересня виповнилося 6 років і які за результатами медичного та психологічного обстежень не мають протипоказань для систематичного навчання.

Заклади. Початкову освіту учні здобувають у загальноосвітніх навчальних закладах І ступеня, що функціонують самостійно або є складовою загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІ, І-ІІІ ступенів.

Кожна дитина до початку навчання в школі має одержати базову дошкільну освіту в дошкільних навчальних закладах, при школі або в сім’ї.

Оцінювання. Рівень знань першокласників учителі оцінюють вербально. У наступних класах оцінювання здійснюється за 12-бальною системою (шкалою), і його результати позначаються від 1 до 12 балів.

Тривалість занять. З урахуванням санітарно-гігієнічних норм уроки в початковій школі тривають: у 1 класі – 35 хвилин, 2–4 класах – 40 хвилин. Початкова школа працює за режимом п’ятиденного навчального тижня. У спеціалізованих школах, в яких молодші школярі вивчають іноземну мову, навчальний тиждень може тривати 6 днів.

Навчальний план. Загальні засади побудови початкової освіти визначаються Базовим навчальним планом початкової освіти.

Міністерство освіти і науки України на основі Базового навчального плану розробляє типові навчальні плани для загальноосвітніх навчальних закладів. У типових навчальних планах зміст освітніх галузей реалізується через навчальні предмети і курси інваріантної складової. На основі типових навчальних планів навчальні заклади щороку складають робочі навчальні плани, в яких конкретизується варіативна складова початкової освіти з урахуванням особливостей організації навчального процесу.

Закінчення. 4-й клас у початковій школі є випускним. Він закінчується проведенням державної підсумкової атестації навчальних досягнень випускників, найчастіше з української мови або мови навчання, читання та математики. Зміст, форми, порядок і терміни проведення атестації щорічно визначаються й затверджуються Міністерством освіти і науки України.

Освітніми результатами початкової школи є:

  • повноцінні мовленнєві, читацькі, обчислювальні та фізкультурно-рухові уміння;
  • узагальнені знання про світ;
  • достатньо розвинені мислення, уява, пам'ять, сенсорні уміння;
  • здатність до творчого самовираження;
  • ціннісне ставлення до праці, мистецтва, здоров’я;
  • уміння виконувати нескладні творчі завдання.

БАЗОВА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

Основна школа (5-9 класи) дає базову загальну середню освіту, що є фундаментом загальноосвітньої підготовки всіх школярів, формує в них готовність до вибору і реалізації  форми подальшого одержання освіти та профілю навчання. На цьому етапі в загальноосвітніх навчальних закладах для учнів створюються умови для самостійного і більш глибокого вивчення окремих предметів, які мають важливе значення для подальшого вибору навчального закладу старшої школи (ліцею, гімназії, професійно-технічного училища, навчального закладу І—II рівня акредитації тощо).

Тривалість навчання. Період навчання в основній школі складає 5 років. Право на надання базової загальної середньої освіти мають загальноосвітні навчальні заклади ІІ ступеня.

Умови навчання в основній школі, як правило, відрізняються від початкової: запроваджуються нові предмети, змінюються вчительський і учнівський колективи, режим навчання.

Оцінювання. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за 12-ти бальною системою (шкалою), і його результати позначаються цифрами від 1 до 12.

Навчальний план. Зміст освіти в основній школі є єдиним для всіх учнів. Особистісно орієнтований підхід здійснюється через індивідуальні методики організації навчання, залежно від пізнавальних здібностей учнів, а також через факультативні курси.

В основній школі розподіл навчального часу між освітніми галузями та їх зміст визначаються Базовим навчальним планом, що затверджується Кабінетом Міністрів України, типовими навчальними планами, розробленими Міністерством освіти і науки України, робочими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів тощо. Базовий навчальний план основної школи охоплює дві складові: інваріантну та варіативну.

У загальноосвітніх навчальних закладах із навчанням мовами національних меншин, у спеціалізованих школах, гімназіях, ліцеях, колегіумах дозволяється за рахунок загального навчального навантаження збільшувати гранично допустиме навантаження учнів до меж, що не перевищують санітарно-гігієнічних норм.

Закінчення. Контроль за відповідністю освітнього рівня учнів (вихованців), які закінчили загальноосвітній навчальний заклад ІІ ступеня, здійснюється шляхом їхньої державної підсумкової атестації. Зміст, форми, порядок і терміни проведення атестації визначаються і щорічно затверджуються Міністерством освіти і науки України.
Учням, які закінчили основну школу (9-й клас), видається свідоцтво про базову загальну середню освіту та додаток до свідоцтва, в якому зазначаються отримані бали за навчальні досягнення. За  відмінні успіхи в навчанні випускникам видається свідоцтво про базову загальну середню освіту з відзнакою.

Випускникам 9-х класів, які не атестовані хоча б з одного предмета, видається табель успішності. Учні, які не отримали документи про освіту, можуть продовжити навчання екстерном.

Учням (вихованцям) спеціальних шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку, видається свідоцтво про закінчення спеціальної школи (школи-інтернату).

Свідоцтво про базову загальну середню освіту дає право на вступ до школи III ступеня, професійно-технічного навчального закладу, вищого навчального закладу I-II рівня акредитації.

 

Головна

НАЦІОНАЛЬНИЙ ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЦЕНТР АКАДЕМІЧНОЇ МОБІЛЬНОСТІ

Національний інформаційний центр академічної мобільності створений у 2011 році постановою Кабінету Міністрів № 924 від 31 серпня 2011 року. Функції Національного центру академічної мобільності покладені на державне підприємство «Інформаційно-іміджевий центр», що належить до галузі управління Міністерства освіти і науки України.

Основні завдання Центру:

  • забезпечення вільного доступу зацікавлених органів та держав-учасниць Конвенції про визнання кваліфікацій з вищої освіти в Європейському регіоні до інформації про особливості інтеграції національної системи освіти до європейського освітнього простору;
  • надання громадянам та зацікавленим органам інформації та роз’яснень з питань академічної мобільності та визнання документів про освіту;
  • проведення перевірки автентичності документів про освіту, виданих навчальними закладами України та інших держав;
  • організація експертизи зі встановлення еквівалентності кваліфікацій, присвоєних згідно з документами про освіту, що видані навчальними закладами іноземних держав;
  • участь у підготовці проектів дво- та/або багатосторонніх міжурядових угод з питань визнання кваліфікацій;
  • здійснення заходів щодо пропагування освітніх послуг, які надаються українськими навчальними закладами, на іноземному ринку, зокрема спрямованих на залучення громадян іноземних держав до здобуття вищої освіти в Україні;
  • участь у виконанні міжнародних програм академічного обміну учнями, студентами та аспірантами;
  • організаційне забезпечення навчання, стажування або підвищення кваліфікації громадян України у навчальних закладах інших держав.

Окрім цього, Центр від імені України забезпечує діяльність в рамках функціонування міжнародної мережі європейських національних інформаційних центрів з академічного визнання та мобільності (далі – інформаційна мережа), зокрема:

  • надає за принципом «єдиного вікна» інформацію про національне законодавство у сфері освіти, порядок присвоєння кваліфікацій, акредитаційний статус українських навчальних закладів, ліцензування освітніх послуг, видачу документів про освіту та підтвердження їх автентичності;
  • здійснює оперативний обмін даними в рамках інформаційної мережі для забезпечення ефективного функціонування механізму визнання документів про освіту, виданих в Україні та інших державах-учасницях Конвенції;
  • бере участь в інформаційних та дослідницьких програмах, семінарах та інших заходах в рамках функціонування інформаційної мережі, впровадження новітніх стандартів академічної мобільності, що розробляються державами-учасницями Конвенціями.

На цьому сайті зібрано інформацію про систему освіти в Україні: її структуру, систему оцінювання, ліцензування та акредитацію ВНЗ, нормативні документи в освітній галузі. Також ви маєте змогу ознайомитися з реєстром вищих навчальних закладів України та зразками українських документів про освіту різних часів.

Будемо раді відповісти на будь-які ваші запитання про систему освіти в Україні.

МЕРЕЖА ENIC-NARIC

Мережа ENIC-NARIC – це мережа національних інформаційних центрів з академічного визнання та мобільності (ENIC Network). Cтворена у 1994 році Радою Європи та ЮНЕСКО з метою уніфікації та застосування єдиної для всіх європейських країн політики та практики визнання дипломів/кваліфікацій.

Мережа ENIC тісно співпрацює з Мережею національних інформаційних центрів Європейського Союзу з визнання  (NARIC Network), діяльність якої забезпечує Європейська комісія в особі Генерального директора освіти і культури.

Додаткову інформацію ви зможете знайти на веб-сайті Мережі. 

Структура і завдання

Інформаційна мережа ENIC складається з Національних інформаційних центрів країн-учасниць Європейської культурної конвенції або країн, що належать до європейського регіону ЮНЕСКО. Центр ENIC – це організація, яка створюється національним керівництвом кожної країни.

Центри різних країн можуть дещо відрізнятися за розміром чи компетенцією, але загалом зобов’язані надавати інформацію з таких питань:

  • визнання іноземних дипломів, ступенів та кваліфікацій;
  • про систему освіти у власній країні та інших державах;
  • можливість отримання освіти за кордоном,

а також щодо інших практичних питань, що стосуються проблем мобільності та визнання.

Потенційними клієнтами ENIC-NARIC є:

  • студенти та їхні батьки;
  • роботодавці;
  • навчальні заклади;
  • працівники міністерств, які займаються проблемами вищої освіти;
  • інші зацікавлені особи та організації.

Студентам, які планують навчання за кордоном, наполегливо рекомендується заздалегідь знайти потрібну інформацію, аби впевнитися, що отримані там диплом/кваліфікація будуть визнані на його батьківщині.

Представники Мережі ENIC щороку проводять загальну нараду з метою обговорення проблем академічного визнання та мобільності. У період між нарадами Робочі групи моніторять окремі проблеми. Мережа ENIC займає важливу ланку в обміні інформацією між національними центрами з питань освіти, що допомагає у вирішенні питань щодо визнання документів про освіту. Бюро Мережі ENIC проводить засідання двічі-тричі на рік.

Діяльність робочих груп

У рамках Мережі ENIC поточні питання щодо політики та інформаційної діяльності готуються Робочими групами, які згодом надають свої пропозиції щорічним нарадам Мережі. Теми, які підпадають під розгляд Робочих груп, включають в себе:

  • проблеми визнання в Болонському процесі;
  • транснаціональну освіту;
  • Додаток до Диплома;
  • критерії та процедури оцінки іноземних кваліфікацій та періодів навчання;
  • кваліфікації міжнародного доступу до освіти, Європа – США;
  • взаємне визнання кваліфікацій;
  • електронну інформацію з питань про визнання.