header-ua

Національний інформаційний центр
академічної мобільності
ENIC UKRAINE

Путь на сайте

СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ

В Україні кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання.

Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання, державна підсумкова атестація, зовнішнє незалежне оцінювання.

З 2000 року в школах України діє 12-бальна шкала (система) оцінювання навчальних досягнень учнів. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти були затверджені Наказом Міністерства освіти і науки України від 13.04.2011 №329.

За вибором закладу освіти оцінювання може здійснюватися за 12-бальною шкалою або за власною шкалою оцінювання, але у такому разі заклад освіти визначає правила переведення оцінок до системи оцінювання, визначеної законодавством.

Результати навчання у початковій школі зазвичай оцінюють вербально. У 1-2 класах оцінювання навчальних досягнень учнів виражають вербальною оцінкою (оцінювальним судженням). У 3-4 класах за вибором закладу освіти учні можуть отримувати вербальні або рівневі оцінки, які можуть виражатися як усно, так і письмово. Рівневе оцінювання є плавним переходом від вербального оцінювання у початковій школі до бального у базовій школі.

Вербальне оцінювання виражається словами: "має значні успіхи", "демонструє помітний прогрес", "досягає результату за допомогою дорослих", "потребує уваги і допомоги". Рівневе оцінювання розподіляється за чотирма рівнями та позначається буквами: "початковий" (П), "середній" (С), "достатній" (Д), "високий" (В).

Оцінювання результатів навчання учня з особливими освітніми потребами в закладах освіти здійснюється згідно із загальними критеріями оцінювання та з урахуванням індивідуального навчального плану.

Об’єктом оцінювання у системі загальної середньої освіти є результати повсякденної навчальної роботи учнів на уроках і вдома.

Оцінювання здійснюється на основі результатів таких видів перевірки:

  • усної (індивідуальне, групове та фронтальне опитування);
  • письмової (самостійні та контрольні роботи, тестування);
  • графічної (робота з діаграмами, графіками, схемами, контурними картами);
  • практичної (виконання різних видів експериментальних досліджень і навчальних проєктів, робота з біологічними об’єктами, виготовлення виробів).

У 12-ти бальній системі оцінювання розрізняють 4 (чотири) рівні навчальних досягнень учнів:

  • перший рівень – початковий (1-3 бали). Відповідь учня фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення;
  • другий рівень – середній (4-6 балів). Учень відтворює основний навчальний матеріал, здатний виконувати завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної діяльності;
  • третій рівень – достатній (7-9 балів). Учень знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом, абстрагуванням, узагальненням). Відповідь учня правильна, логічна, обґрунтована, хоча їй бракує власних суджень;
  • четвертий рівень – високий (10-12 балів). Знання учня є глибокими, міцними, системними; учень вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань, його навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати різноманітні ситуації, явища і факти, виявляти й відстоювати особисту позицію.

У випадку невідповідності навчальних досягнень учня рівням системи оцінювання робиться позначка "не атестований".

При визначенні рівня навчальних досягнень учнів враховуються:

  • характеристики відповіді: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність;
  • якість знань;
  • сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
  • рівень володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати, порівнювати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки тощо;
  • вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези;
  • самостійність оцінних суджень.

Після здобуття учнями кожного рівня освіти: початкової (у 4 класі), базової середньої (у 9 класі) чи повної загальної середньої освіти (в 11 (12) класі), – здійснюється державна підсумкова атестація.

Результати річного оцінювання та державної підсумкової атестації відображаються у свідоцтві досягнень, що видається учневі щороку у разі переведення його на наступний рік навчання.


Хронологія становлення системи оцінювання в Україні

1935 р. – у радянських школах встановлено п'ять словесних оцінок: "дуже погано", "погано", "посередньо", "добре", "відмінно".

З 1945 р. в Українській РСР оцінювання навчальних досягнень учнів проводилось за 5-бальною шкалою – "5", "4", "3", "2", "1" (де "5" – найвищий бал).

У 1993 р. діапазон оцінювання результатів навчання був звужений до 4-бальної шкали – "5", "4", "З","2" (де "5" – найвищий бал).

З 2000 року в школах України діє 12-бальна шкала (система) оцінювання (де "12" – найвищий бал).


Співвідношення 4-бальної і 12-бальної шкал оцінювання

Шкала оцінювання Оцінки
4-бальна 2- 2 2+ 3- 3 3+ 4- 4 4+ 5- 5 5+
12-бальна 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Цю інформацію було створено за фінансової підтримки Ради Європи. Точка зору, висловлена автором, ні в якому разі не може вважатися офіційною думкою Ради Європи.

ПРОФІЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

Профільна середня освіта – третій рівень повної загальної середньої освіти (10-12* класи). Це останній етап одержання повної загальної середньої освіти, на якому в свідомості учнів формується цілісна картина світу. Випускники старшої школи володіють способами пізнавальної та комунікативної діяльності, умінням одержувати інформацію з різних джерел і самостійно опрацьовувати її, застосовувати набуті знання у повсякденному житті.

Здобуття профільної середньої освіти гарантується за академічним або професійним спрямуванням:

  • академічне – профільне навчання на основі поєднання змісту освіти, визначеного стандартом профільної середньої освіти, і поглибленого вивчення окремих предметів з урахуванням здібностей та освітніх потреб здобувачів освіти з орієнтацією на продовження навчання на вищих рівнях освіти;
  • професійне – орієнтоване на ринок праці профільне навчання на основі поєднання змісту освіти, визначеного стандартом профільної середньої освіти, та професійно орієнтованого підходу до навчання з урахуванням здібностей і потреб учнів.

У старшій школі зміст освіти і вимоги до його засвоєння диференціюються за трьома рівнями:

  • обов’язкові результати навчання – визначаються Державним стандартом базової та повної середньої освіти;
  • профільний, зміст якого визначають програми, затверджені Міністерством освіти і науки України;
  • академічний, за програмами якого вивчаються дисципліни, що тісно пов’язані з профільними предметами (наприклад, фізика у хіміко-біологічному профілі).

Для учнів, які не визначилися щодо напряму спеціалізації, здійснюється загальноосвітня підготовка.

Заклади. Профільну середню освіту учні здобувають у ліцеях – загальноосвітніх навчальних закладах ІІІ ступеня, які також можуть забезпечувати здобуття базової середньої освіти та початкової освіти. Здобуття загальної середньої освіти також можуть забезпечувати заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та інші заклади освіти, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері загальної середньої освіти.

Тривалість навчання. Період навчання у старшій школі становить 2 роки, а з 01 вересня 2027 року становитиме 3 роки. Кількість учнів у класі зазвичай становить не більше 30 осіб.

Тривалість занять. Урок на рівні профільної середньої освіти зазвичай триває 45 хвилин.

Оцінювання. Оцінювання знань учнів здійснюється за 12-ти бальною системою (шкалою), де 12 – найвищий бал.

Закінчення. Після закінчення 11(12)*-го класу та здобуття повної загальної середньої освіти проводиться випуск учнів. Як правило, вік випускників становить 16-17 років. Контроль за результатами навчання здійснюється шляхом державної підсумкової атестації. Зміст, форми, порядок і терміни проведення атестації визначаються і щорічно затверджуються Міністерством освіти і науки України.

З метою збереження життя і здоров’я учнів в умовах воєнного стану у 2022/2023 навчальному році учні були звільнені від проходження державної підсумкової атестації.

Документ про освіту. Учням, які закінчили 11(12)*-й клас і пройшли державну підсумкову атестацію, видається свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти. Разом із свідоцтвом видається додаток до нього, де зазначаються досягнення учнів у навчанні в балах.

Випускники, які мають високі досягнення у навчанні, нагороджуються золотою медаллю – «За високі досягнення у навчанні» або срібною – «За досягнення у навчанні» та отримують свідоцтво про здобуття повної загальної середньої освіти з відзнакою.

Золотою медаллю нагороджуються випускники, які за період здобуття профільної середньої освіти досягли високих успіхів у навчанні та за результатами семестрового, річного оцінювання і державної підсумкової атестації мають досягнення у навчанні 10-12 балів з навчальних предметів. Срібною медаллю нагороджуються випускники, які за період здобуття профільної середньої освіти досягли високих успіхів у навчанні та за результатами семестрового, річного оцінювання та державної підсумкової атестації мають досягнення у навчанні 10-12 балів та достатній рівень (не нижче 9 балів) не більше ніж з двох навчальних предметів.

Здобуття профільної середньої освіти за будь-яким спрямуванням (академічним чи професійним) не обмежує право особи на його зміну, а також на здобуття освіти на інших рівнях освіти. Випускники, що отримали повну загальну середню освіту, мають право на вступ до будь-якого закладу вищої освіти.

До 2027 року запровадження освітніх програм трирічної профільної школи можливе за рішенням МОН.


* навчання учнів за програмами 12-річної повної загальної середньої освіти починається:
• для початкової освіти – з 1 вересня 2018 року;
• для базової середньої освіти – з 1 вересня 2022 року;
• для профільної середньої освіти – з 1 вересня 2027 року.


Історичний профіль:

Повна середня освіта до 2018 року


Цю інформацію було створено за фінансової підтримки Ради Європи. Точка зору, висловлена автором, ні в якому разі не може вважатися офіційною думкою Ради Європи.

БАЗОВА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

Базова середня освіта (5-9 класи) – це другий рівень повної загальної середньої освіти, який є фундаментом освітньої підготовки всіх школярів, формує в них готовність до вибору і реалізації подальшого здобуття освіти та обрання профілю навчання. На цьому етапі в загальноосвітніх закладах освіти учням створюються умови для самостійного і більш глибокого вивчення окремих предметів, які мають важливе значення для подальшого вибору закладу освіти.

Умови навчання на рівні базової середньої освіти, як правило, відрізняються від початкової: запроваджуються нові предмети, змінюються вчительський і учнівський колективи, режим навчання. Кількість учнів у класі зазвичай становить не більше 30 осіб.

Заклади. Базову середню освіту учні, як правило, здобувають у гімназіях – загальноосвітніх навчальних закладах II ступеня, що можуть функціонувати самостійно або бути структурним підрозділом іншого закладу освіти.

Тривалість навчання. Період навчання на рівні базової середньої освіти становить 5 років.

Тривалість занять. Урок на рівні базової середньої освіти зазвичай триває 45 хвилин.

Оцінювання. За вибором закладу освіти оцінювання результатів навчання учнів може здійснюватися за власною шкалою закладу або за системою оцінювання, визначеною законодавством. Зазвичай використовується 12-ти бальна система (шкала), де результати позначаються цифрами від 1 до 12 (12 – найвищий бал).

Закінчення. 9-й клас є випускним на рівні базової середньої освіти. Контроль за результатами навчання здійснюється шляхом державної підсумкової атестації. Зміст, форми, порядок і терміни проведення атестації визначаються і щорічно затверджуються Міністерством освіти і науки України.

Через пандемію COVID-19 учні, які завершували здобуття базової середньої освіти у 2020/2021 навчальному році, були звільнені від проходження державної підсумкової атестації.

У 2021/2022 та 2022/2023 навчальних роках випускники рівня базової середньої освіти були звільнені від проходження державної підсумкової атестації з метою збереження життя і здоров’я учнів в умовах воєнного стану.

Документ про освіту. Учням, які закінчили навчання за програмою базової середньої освіти (9-й клас), видається свідоцтво про здобуття базової середньої освіти та додаток до свідоцтва, в якому зазначаються отримані бали за навчальні досягнення. Випускникам, які мають відмінні успіхи в навчанні, видається свідоцтво про здобуття базової середньої освіти з відзнакою. Свідоцтво про базову середню освіту дає право на здобуття профільної середньої освіти та професійної (професійно-технічної) освіти.


Історичний профіль:

Базова середня освіта до 2018 року


Цю інформацію було створено за фінансової підтримки Ради Європи. Точка зору, висловлена автором, ні в якому разі не може вважатися офіційною думкою Ради Європи.

ПОЧАТКОВА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

Початкова середня освіта (1-4 клас) – це перший рівень повної загальної середньої освіти, який дає старт інтелектуальному, фізичному та соціальному розвитку дитини. Саме в початковій школі діти здобувають перший досвід – вміння навчатися, культури поведінки тощо.

З 2018/2019 навчального року учні перших класів розпочали навчання за програмами 12-річної повної загальної середньої освіти Нової української школи. Повний перехід на 12-річну систему шкільної освіти має відбутися у 2027 році. Детальніше>>

Заклади. Початкову освіту учні здобувають у загальноосвітніх навчальних закладах І ступеня, що функціонують самостійно або є складовою загальноосвітніх закладів освіти І-ІІ, І-ІІІ ступенів. Кількість учнів у класі зазвичай становить не більше 24 учнів.

Тривалість навчання. В Україні здобуття початкової освіти триває 4 роки. Зазвичай до школи йдуть діти, яким виповнилося шість років. У семирічному віці діти обов’язково повинні розпочати навчання. Діти з особливими освітніми потребами можуть розпочинати навчання з іншого віку, у такому разі тривалість навчання може бути подовжена, а освітня програма доповнюється корекційно-розвитковим складником.

Тривалість занять. З урахуванням санітарно-гігієнічних норм уроки в початковій школі тривають: у 1 класі – 35 хвилин, 2–4 класах – 40 хвилин. Початкова школа працює за режимом п’ятиденного навчального тижня. У спеціалізованих школах, в яких молодші школярі вивчають іноземну мову, навчальний тиждень може тривати 6 днів.

Оцінювання. Результати навчання у початковій школі зазвичай оцінюють вербально. У 3-4 класах за вибором закладу освіти учні можуть отримувати вербальні або рівневі оцінки, які можуть виражатися як усно, так і письмово. Рівневе оцінювання є плавним переходом від вербального оцінювання у початковій школі до бального у базовій школі.

Вербальне оцінювання виражається словами: «має значні успіхи», «демонструє помітний прогрес», «досягає результату за допомогою дорослих», «потребує уваги і допомоги», рівневе – «початковий» (П), «середній» (С), «достатній» (Д), «високий» (В).

Закінчення. 4-й клас у початковій школі є випускним. Він закінчується проведенням державної підсумкової атестації навчальних досягнень випускників, найчастіше з української мови або мови навчання, читання та математики. Державна підсумкова атестація в початковій школі здійснюється лише з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів освіти та якості освіти. Зміст, форми, порядок і терміни проведення атестації щорічно визначаються й затверджуються Міністерством освіти і науки України.

Через пандемію COVID-19 учні, які завершували здобуття початкової загальної середньої освіти у 2020/2021 навчальному році, були звільнені від проходження державної підсумкової атестації.

У 2021/2022 та 2022/2023 навчальних роках випускники початкової школи були звільнені від проходження державної підсумкової атестації з метою збереження життя і здоров’я учнів в умовах воєнного стану.

Освітніми результатами початкової школи є:

  • повноцінні мовленнєві, читацькі, обчислювальні та фізкультурно-рухові уміння;
  • узагальнені знання про світ;
  • достатньо розвинені мислення, уява, пам'ять, сенсорні уміння;
  • здатність до творчого самовираження;
  • ціннісне ставлення до праці, мистецтва, здоров’я;
  • уміння виконувати нескладні творчі завдання.

Документ про освіту. Після завершення навчання у початковій школі на підставі результатів річного оцінювання і державної підсумкової атестації учні отримують свідоцтво про здобуття початкової освіти.


Історичний профіль:

Початкова середня освіта до 2018 року


Цю інформацію було створено за фінансової підтримки Ради Європи. Точка зору, висловлена автором, ні в якому разі не може вважатися офіційною думкою Ради Європи.

МЕРЕЖА ENIC-NARIC

Мережа ENIC-NARIC – це мережа національних інформаційних центрів з академічного визнання та мобільності (ENIC Network). Cтворена у 1994 році Радою Європи та ЮНЕСКО з метою уніфікації та застосування єдиної для всіх європейських країн політики та практики визнання дипломів/кваліфікацій.

Мережа ENIC тісно співпрацює з Мережею національних інформаційних центрів Європейського Союзу з визнання (NARIC Network), діяльність якої забезпечує Європейська комісія в особі Генерального директора освіти і культури.

Додаткову інформацію ви зможете знайти на веб-сайті Мережі.


Структура і завдання

Інформаційна мережа ENIC складається з Національних інформаційних центрів країн-учасниць Європейської культурної конвенції або країн, що належать до європейського регіону ЮНЕСКО. Центр ENIC – це організація, яка створюється національним керівництвом кожної країни.

Центри різних країн можуть дещо відрізнятися за розміром чи компетенцією, але загалом зобов’язані надавати інформацію з таких питань:

  • визнання іноземних дипломів, ступенів та кваліфікацій;
  • про систему освіти у власній країні та інших державах;
  • можливість отримання освіти за кордоном,

а також щодо інших практичних питань, що стосуються проблем мобільності та визнання.

Потенційними клієнтами ENIC-NARIC є:

  • студенти та їхні батьки;
  • роботодавці;
  • навчальні заклади;
  • працівники міністерств, які займаються проблемами вищої освіти;
  • інші зацікавлені особи та організації.

Студентам, які планують навчання за кордоном, наполегливо рекомендується заздалегідь знайти потрібну інформацію, аби впевнитися, що отримані там диплом/кваліфікація будуть визнані на його батьківщині.

Представники Мережі ENIC щороку проводять загальну нараду з метою обговорення проблем академічного визнання та мобільності. У період між нарадами Робочі групи моніторять окремі проблеми. Мережа ENIC займає важливу ланку в обміні інформацією між національними центрами з питань освіти, що допомагає у вирішенні питань щодо визнання документів про освіту. Бюро Мережі ENIC проводить засідання двічі-тричі на рік.


Діяльність робочих груп

У рамках Мережі ENIC поточні питання щодо політики та інформаційної діяльності готуються Робочими групами, які згодом надають свої пропозиції щорічним нарадам Мережі. Теми, які підпадають під розгляд Робочих груп, включають в себе:

  • проблеми визнання в Болонському процесі;
  • транснаціональну освіту;
  • додаток до Диплома;
  • критерії та процедури оцінки іноземних кваліфікацій та періодів навчання;
  • кваліфікації міжнародного доступу до освіти, Європа – США;
  • взаємне визнання кваліфікацій;
  • електронну інформацію з питань про визнання.

Більше статей...

  1. Головна