Путь на сайте
СТРУКТУРА ВИЩОЇ ОСВІТИ
- Деталі
- Категорія: Без категории
- Опубліковано: П'ятниця, 03 лютого 2012, 13:27
- Перегляди: 30067
Відповідно до Закону України від 01.07.2014 № 1556-VII «Про вищу освіту»
Рівні вищої освіти | Ступінь вищої освіти (документ про вищу освіту/науковий ступінь) | Документ про попередню освіту, що надає доступ | Нормативний період (роки) і обсяг (кредити ЄКТС1) навчання | Академічні права | Національна рамка кваліфікацій2 | Цикли ЄПВО3 |
Початковий рівень (короткий цикл) | Молодший бакалавр (диплом молодшого бакалавра) | Свідоцтво (Атестат) про повну загальну середню освіту | 120 кредитів (із можливістю перезарахування частини кредитів з попередньої програми) | Право здобуття ступеня бакалавра | 5 рівень | Короткий цикл І циклу |
Диплом молодшого спеціаліста, диплом фахового молодшого бакалавра | ||||||
Перший (бакалаврський) рівень | Бакалавр (диплом бакалавра) | Свідоцтво (Атестат) про повну загальну середню освіту | 180-240 кредитів (із можливістю перезарахування частини кредитів з попередньої програми) | Право здобуття ступеня магістра | 6 рівень | І цикл |
Диплом молодшого бакалавра, диплом молодшого спеціаліста, диплом фахового молодшого бакалавра | ||||||
Другий (магістерський) рівень | Магістр (диплом магістра) | Диплом бакалавра | Освітньо-професійна програма – 90-120 кредитів | Право здобуття ступеня доктора філософії/ доктора мистецтв | 7 рівень | ІІ цикл |
Освітньо-наукова програма – 120 кредитів (дослідницька (наукова) складова – не менше 30%) | ||||||
Магістр медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямування (диплом магістра) | Свідоцтво (Атестат) про повну загальну середню освіту | 300-360 кредитів (із можливістю перезарахування частини кредитів з попередньої програми) | І-ІІ цикл | |||
Диплом молодшого спеціаліста, диплом молодшого бакалавра, диплом фахового молодшого бакалавра | ||||||
Третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень | Доктор філософії (диплом доктора філософії) | Диплом магістра | Підготовка в аспірантурі (ад’юнктурі) – 4 роки, освітня складова – 30-60 кредитів | Право здобуття ступеня доктора наук | 8 рівень | ІІІ цикл |
Доктор мистецтва (диплом доктора мистецтва) | Підготовка у творчій аспірантурі – 3 роки, освітня складова – 30-60 кредитів | - |
1 – ЄКТС – Європейська кредитно-трансферна система. Обсяг одного кредиту ЄКТС становить 30 годин. Навантаження одного навчального року за денною формою навчання становить, як правило, 60 кредитів ЄКТС
2 – Національна рамка кваліфікацій
3 – ЄПВО – Європейський простір вищої освіти.
Ступені вищої освіти перехідного періоду
Останній прийом:
- на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста проводився у 2016 році;
- на здобуття вищої освіти за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста проводиться у 2019 році;
- підготовка кандидатів та докторів наук, за програмами, започаткованими до 1 вересня 2016 року, продовжується в межах передбачених строків. Диплом кандидата та доктора наук видаються Міністерством освіти і науки України до 30 червня 2021 року. Цей строк може бути подовжений на час академічної або соціальної відпустки, військової служби або тривалої хвороби.
З 30 березня 2021 року ступінь Доктора наук не входить в систему вищої освіти України. Присудження наукового ступеня Доктора наук регулюється Законом «Про наукову і наукову-технічну діяльність».
4 – Заклади вищої освіти мають право приймати на перший (зі скороченим терміном навчання) або другий курс (з нормативним терміном навчання на вакантні місця) осіб, для здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста за умови вступу на споріднену спеціальність.
Співвідношення між ступенями у новій структурі та попередніми
(згідно із Законом України «Про вищу освіту» від 01.07.2014р.)
диплом молодшого спеціаліста | диплом молодшого бакалавра |
---|---|
диплом спеціаліста | диплом магістра |
диплом кандидата наук | диплом доктора філософії |
Оновлено: листопад 2023 року.
Цю інформацію було створено за фінансової підтримки Ради Європи. Точка зору, висловлена автором, ні в якому разі не може вважатися офіційною думкою Ради Європи.
СИСТЕМА ОСВІТИ В УКРАЇНІ
- Деталі
- Категорія: Без категории
- Опубліковано: П'ятниця, 03 лютого 2012, 10:38
- Перегляди: 61297
Структура формальної системи освіти України
Складник | Рівень | Ступінь, кваліфікація або освітньо-кваліфікаційний рівень | Обсяг програми (кредити ЄКТС1), період навчання | Національна рамка кваліфікацій |
---|---|---|---|---|
Дошкільна освіта | ||||
Повна загальна середня освіта | Початкова середня освіта | - | 4 роки | 1 рівень |
Базова середня освіта | - | 5 років | 2 рівень | |
Профільна середня освіта | - | 3 роки2 | 3 рівень | |
Позашкільна освіта | - | - | 1-3 рівень | |
Спеціалізована освіта | ||||
Професійна (професійно-технічна) освіта3 | Перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної освіти) | Робітнича кваліфікація; Кваліфікований робітник; Молодший спеціаліст | Регулюється стандартами професійної (професійно-технічної) освіти | 2 рівень |
Другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти | 3 рівень | |||
Третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти | 4-5 рівень | |||
Фахова передвища освіта3 | Фахова передвища освіта | Фаховий молодший бакалавр | Освітньо-професійна програма: 240 кредитів на основі базової середньої освіти; 120-180 кредитів на основі повної загальної середньої освіти (профільної середньої освіти) | 5 рівень |
Вища освіта | Початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти | Молодший бакалавр4 | Освітньо-професійна програма – 120 кредитів | 5 рівень |
Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти | Бакалавр | Освітньо-професійна програма – 180-240 кредитів | 6 рівень | |
Другий (магістерський) рівень вищої освіти | Магістр | Освітньо-професійна програма – 90-120 кредитів | 7 рівень | |
Освітньо-наукова програма – 120 кредитів (дослідницька (наукова) складова – не менше 30%) | ||||
Магістр медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямування5 | Освітня програма – 300-360 кредитів | |||
Третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти6 | Доктор філософії | Підготовка в аспірантурі (ад’юнктурі) – 4 роки, освітня складова освітньо-наукової програми – 30-60 кредитів | 8 рівень | |
Доктор мистецтва | Підготовка у творчій аспірантурі – 3 роки, освітня складова освітньо-творчої програми – 30-60 кредитів | |||
Освіта дорослих, у тому числі післядипломна освіта | Часткові кваліфікації | - |
1 – Європейська кредитно-трансферна система
2 – Відповідно до Закону України «Про освіту» (пп. 3-4 п. 3 розділ ХІІ) навчання учнів за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти починається:
для початкової освіти - з 1 вересня 2018 року;
для базової середньої освіти - з 1 вересня 2022 року;
для профільної середньої освіти - з 1 вересня 2027 року.
До 2027 року запровадження освітніх програм трирічної профільної школи можливе за рішенням МОН.
3 – Програми можуть бути інтегровані з програмами профільної середньої освіти. Освітні програми з первинної професійної підготовки, професійно-технічного навчання, у тому числі перепідготовки чи підвищення кваліфікації робітників впродовж життя, можуть бути спрямовані на здобуття повних та/або часткових професійних кваліфікацій.
4 – Диплом про вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста (початкова вища освіта) прирівнюється до диплома про вищу освіту за освітньо-професійним ступенем молодшого бакалавра. Останній прийом на здобуття вищої освіти за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста проводився у 2019 році.
5 – Навчання для здобуття ступеня магістра медичного, фармацевтичного або ветеринарного спрямувань на основі повної загальної середньої освіти або освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста вважається одночасним здобуттям ступенів бакалавра та магістра (інтегровані програми).
6 – Підготовка кандидатів наук, започаткована закладами вищої освіти до 1 вересня 2016 року, продовжувалася в межах передбаченого законодавством строку. До 31 грудня 2020 року за результатами захисту дисертацій здобувачам присуджувався науковий ступінь кандидата наук та видавався диплом кандидата наук. Цей строк може бути подовжено на час академічної або соціальної відпустки, військової служби або тривалої хвороби.
Реформування системи освіти
В Україні продовжується реформування системи освіти.
У вересні 2014 року набув чинності новий Закон України «Про вищу освіту», з прийняттям якого відбулися суттєві зміни в структурі вищої освіти.
У вересні 2017 року було ухвалено новий Закон України «Про освіту», яким передбачено основні засади нової освітньої системи, зокрема, в системі повної загальної середньої освіти та професійної (професійно-технічної) освіти.
З серпня 2019 року набув чинності Закон України «Про фахову передвищу освіту», яким передбачено функціонування фахової передвищої освіти як самостійного складника освіти.
У січні 2020 року був прийнятий новий Закон «Про повну загальну середню освіту», в якому сформовані засади функціонування та розвитку системи загальної середньої освіти.
Після 30 березня 2021 року ступінь доктора наук не входить в систему вищої освіти України. Присудження наукового ступеня доктора наук регулюється Законом «Про наукову і наукову-технічну діяльність».Співвідношення між ступенями у новій структурі та попередніми
(згідно із Законом України «Про вищу освіту» від 01.07.2014р.)
диплом молодшого спеціаліста | диплом молодшого бакалавра |
---|---|
диплом спеціаліста | диплом магістра |
диплом кандидата наук | диплом доктора філософії |
Оновлено: листопад 2023 р.
Цю інформацію було створено за фінансової підтримки Ради Європи. Точка зору, висловлена автором, ні в якому разі не може вважатися офіційною думкою Ради Європи.
СИСТЕМА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКОСТІ
- Деталі
- Категорія: Без категории
- Опубліковано: Середа, 18 січня 2012, 12:54
- Перегляди: 25508
Сучасна система забезпечення якості вищої освіти була визначена Законом України «Про вищу освіту» (2014) та Законом України «Про освіту» (2017). Наразі система перебуває на етапі становлення, до законів вносяться певні зміни, розробляються підзаконні акти. Створено Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти.
Система забезпечення якості вищої освіти включає внутрішні системи забезпечення якості закладів вищої освіти та системи зовнішнього забезпечення якості освітньої діяльності закладів вищої освіти та якості вищої освіти. Також законодавством визначені системи забезпечення якості діяльності Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, незалежних установ оцінювання та забезпечення якості вищої освіти.Якість вищої освіти в Україні визначається як відповідність умов провадження освітньої діяльності та результатів навчання вимогам законодавства та стандартам вищої освіти, професійним, міжнародним стандартам (за наявності), а також потребам заінтересованих сторін і суспільства, та забезпечується шляхом здійснення процедур внутрішнього та зовнішнього забезпечення якості.
До системи зовнішнього забезпечення якості освітньої діяльності закладів вищої освіти та якості вищої освіти належать процедури ліцензування освітньої діяльності, акредитації освітніх програм, інституційна акредитація тощо. Проте, запровадження інституційної акредитації закладів вищої освіти і розробку відповідного положення було відкладено на час дії в Україні воєнного стану та шести місяців з дня його скасування.
Ліцензування освітньої діяльності
Ліцензування – це процедура визнання спроможності юридичної особи провадити освітню діяльність відповідно до ліцензійних умов провадження освітньої діяльності.
Ліцензування провадження освітньої діяльності закладами вищої освіти є обов’язковим.
Ліцензію видає Міністерство освіти і науки України. З 2015 року вона є безстроковою.
До 2021 року здійснювалося також ліцензування кожної спеціальності певного рівня вищої освіти у закладах вищої освіти.
З 2021 року запроваджено ліцензування освітньої діяльності закладів вищої освіти на певному рівні вищої освіти. Ліцензування освітніх програм необхідно виключно для програм, що передбачають присвоєння професійних кваліфікацій з професій, для яких запроваджено додаткове регулювання (Перелік спеціальностей).
Вимоги, обов’язкові до виконання закладом вищої освіти, визначаються Ліцензійними умовами провадження освітньої діяльності.
Ліцензування також проводиться для закладів вищої освіти іноземних держав або їх відокремлених структурних підрозділів (філій/кампусів), що утворюються і функціонують на території України.
Акредитація освітніх програм
Акредитація освітньої програми – це оцінювання освітньої програми та/або освітньої діяльності закладу вищої освіти за цією програмою на предмет забезпечення та вдосконалення якості вищої освіти.
Сертифікати про акредитацію з 2019 року видаються Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти. Акредитація освітніх програм в Україні може також бути підтверджена сертифікатом про акредитацію освітньої програми визнаного незалежного або іноземного акредитаційного агентства забезпечення якості вищої освіти (Перелік іноземних акредитаційних агентств та агентств із забезпечення якості вищої освіти, сертифікати про акредитацію освітніх програм яких визнаються в Україні).
У межах ліцензованих спеціальностей або (після 2021року) на певному рівні вищої освіти, у відповідності до стандарту вищої освіти, заклади вищої освіти розробляють освітні програми. У межах однієї спеціальності на одному рівні вищої освіти може здійснюватися одночасна акредитація двох і більше освітніх програм. Кількість таких освітніх програм та їх назви заклади вищої освіти визначають самостійно. Освітні програми в межах певної спеціальності передбачають присвоєння різних професійних кваліфікацій відповідно до спеціалізації та результатів навчання (компетентностей), якими повинні оволодіти здобувачі освіти відповідної освітньої програми.
Стандарти вищої освіти - це сукупність вимог до освітніх програм вищої освіти певного рівня та спеціальності.
Стандарти вищої освіти затверджуються Міністерством освіти і науки України, розробляються відповідно до Національної рамки кваліфікацій і використовуються для визначення та оцінювання якості вищої освіти та результатів освітньої діяльності. Стандарти вищої освіти визначають такі вимоги до освітніх програм:
- обсяг кредитів ЄКТС відповідного рівня;
- вступні вимоги;
- перелік обов’язкових компетентностей випускника;
- нормативний зміст підготовки у термінах результатів навчання;
- форми атестації; вимоги до створення освітніх програм та вимоги професійних стандартів (за їх наявності).
Акредитація вперше проводиться, як правило, упродовж останнього року навчання першого набору здобувачів вищої освіти за освітньою програмою. Перший раз освітні програми акредитуються Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти строком на п’ять років, наступні акредитації – строком на 10 років. За акредитованими освітніми програмами заклади вищої освіти мають право видавати дипломи встановленого зразка.
Документ про вищу освіту встановленого зразка видається закладом вищої освіти лише за акредитованою освітньою програмою. У документі про вищу освіту зазначається найменування органу (органів) акредитації, а в додатку до документа про вищу освіту - інформація про видані відповідні акредитаційні сертифікати, рішення.
Інституційна акредитація
Акредитація закладів вищої освіти за рівнями (від I до IV) було скасовано в 2014 році.
Законом «Про вищу освіту» з 2017 року введено в законодавство поняття інституційної акредитації закладів вищої освіти. Однак, відповідно до законодавства Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти повинно розробити та подати для затвердження до Міністерства освіти і науки положення про інституційну акредитацію закладів вищої освіти протягом шести місяців з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні.Законом «Про вищу освіту» визначено, що інституційна акредитація не є обов’язковою для закладів вищої освіти та здійснюватиметься Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти.
Передбачається, що Сертифікат інституційної акредитації видаватиметься строком на 5 років і надаватиме закладу вищої освіти певні додаткові преференції. Такими додатковими можливостями, які надаватиме інституційна акредитація після її впровадження, є подовження терміну дії сертифіката про акредитацію освітньої програми, що пройшла процедуру акредитації зі статусом «зразкова» до 10 років, можливість одночасно проводити акредитацію освітніх програм різних рівнів вищої освіти за однією спеціальністю (наприклад, бакалавра і магістра), а також врахування оцінки внутрішньої системи забезпечення якості вищої освіти закладу вищої освіти для цілей акредитації освітніх програм. Заклад освіти зможе отримати статус «Дослідницький університет» тільки за наявності інституційної акредитації.
Інформація про ліцензування та акредитацію додається до Єдиної державної електронної бази з питань освіти та є доступною в Реєстрі суб’єктів освітньої діяльності.
Детальніше в Інформаційній довідці щодо процедури ліцензування та акредитації у системі вищої освіти України.
Цю інформацію було створено за фінансової підтримки Ради Європи. Точка зору, висловлена автором, ні в якому разі не може вважатися офіційною думкою Ради Європи.